Microstocki
Ciekawe artykuły
Dobry statyw fotograficzny
Jak i dlaczego wybrać dobry statyw fotograficzny?
Statyw należy do jednych z najważniejszych elementów sprzętu każdego fotografa. Statyw przydaje się zarówno do zdjęć studyjnych jak i plenerowych. Otwiera przed fotografem pewne możliwości, które wcześniej były niemożliwe. Dzięki zastosowaniu statywu maksymalny czas naświetlania jest ograniczony tylko możliwościami posiadanego aparatu.
Mając statyw można pobawić się w panoramy oraz w ciekawe efekty rozmycia świateł lub innych poruszających się przedmiotów. Statyw pozwala robić zdjęcia o dłuższych czasach naświetlania, dzięki temu możemy zarówno pobawić się w artystów w plenerze fotografując poruszające się np. samochody jak i ułatwić sobie życie w studio, gdyż dłuższe czasy naświetlania pozwalają robić dobre zdjęcia przy gorszym świetle.
Kolejną zaletą statywu jest możliwość powtórzenia kadru zdjęcia. Raz ustawiony kadr można naświetlać wielokrotnie z różnymi parametrami, takie zdjęcia można wykorzystać do późniejszego połączenia w technice HDR.
Odrzuty w Shutterstock - Limited Value
Dlaczego zdjęcia odrzucane są z powodu ograniczonej wartości handlowej? (Limited Commercial Value)
Jednym z najczęstrzych powodów odrzutów zdjęć w ShutterStock jest Limited Commercial Value. We do not need this image at this time.
Jak można sobie wyobrazić, sprawdzający wydają opinie na temat setek, jeśli nie tysięcy, zdjęć na dobę. Recenzenci zostali bardzo dobrze przeszkoleni do tej czynności i sprawdzają zdjęcia dokładnie i profesjonalnie. Są fotografami i artystami. Proces przeglądu obrazów jest sprawiedliwy ale oczywiście subiektywny, zatem powodu odrzutu nigdy nie należy brać do siebie.
Limited Commercial Value nie jest do końca synonimem braku wartości handlowej. Powód ten mówi, że zdjęcie w porównaniu do reszty zdjęć w serwisie ShutterStock posiada ograniczoną wartość handlową. Na przykład zdjęcie ptaka w locie może być technicznie bardzo dobre, może nawet istnieć rynek zbytu dla takiego zdjęcia. Jednak jeżeli wrzucisz kilka podobnych, najsłabsze z nich mogą zostać odrzucone właśnie z tego powodu.
Programy partnerskie w bankach zdjęć
Czym jest program partnerski?
Program partnerski (program referencyjny, program afiliacyjny) polega na kierowaniu nowych użytkowników do polecanego serwisu i otrzymywaniu za to wynagrodzenia.
W bankach zdjęć polecać można zarówno sprzedających jak i kupujących użytkowników. Zasady jak i wysokości otrzymywanych prowizji za osoby polecone zależą od konkretnego stock'a.
Jak to działa?
Użytkownik wchodzi na stronę mictostock'a poprzez link z Twoim indentyfikatorem np:
http://submit.shutterstock.com/?ref=117415
Po wejściu na stronę w pliku cookie zostaje zapisana informacja, że o danej godzinie zostało zrobione wejście z Twojego indetyfikatora. Gdy teraz z tego samego komputera ktoś zarejestruje się w serwisie w przeciągu określonego czasu (zwykle jest to 30 dni), to zostaje zapisany do Twojej listy poleconych użytkowników.
Sprzedaż zdjęć w internecie od A do Z - internetowe banki zdjęć
Wstęp
Banki zdjęć (ang. microstocks, stocks) są to serwisy internetowe, które w szybki i prosty sposób umożliwiają sprzedaż i kupno tanich zdjęć dobrej jakości na różnych licencjach, głównie Royalty Free. Zdjęcia z banków zdjęć mogą być wykorzystane np. jako grafika na stronach www, jako ilustracje w gazetach, magazynach lub książkach (czytaj więcej o bankach zdjęć).
Microstock'i są bardzo dobrą alternatywą w obie strony, gdyż fotografom umożliwiają zaprezentowanie i sprzedaż swoich zdjęć za niezłe pieniądze, natomiast kupującym oferują łatwy i dość tani dostęp do ogromnej liczby dobrej jakości zdjęć do wykorzystania. Zdjęcia można pobierać pojedynczo (już od 1$) lub w abonamencie, który jest tańszy w przypadku większej liczby ściągnięć (np. 300 ściągnięć za 90$).
Ile można zarobić?
Nie ma górnych limitów. Zarabiasz wprost proporcjonalnie do umiejętności i zaangażownia. Nie oczekuj od razu góry pieniędzy, microstock'i jak sama nazwa wskazuje - sprzedają zdjęcia za mikropłatności. Ceny są niskie, jednak rekompensuje to pokaźna liczba sprzedaży.
Twoja prowizja za sprzedane zdjęcie w większości będzie się wahać od $0.25 do $4, jednak bywają i większe prowizje rzędu $10-$30, a czasami i $5,100.
Najlepsi na świecie zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy dolarów miesięcznie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zarabiać w okolicach $500 na miesiąc. Trzeba mieć trochę samozaparcia i... robić ładne zdjęcia.
Szparowanie metodą 'Color Range'
Izolacja obiektów - odwieczny problem.
Metod szparowania jest bardzo wiele, użycie konkretnej metody (lub narzędzia) często zależy od uwarunkowania obiektu, który musimy wydzielić. Nie ma jednej uniwersalnej metody, w niektórych trudnych przypadkach trzeba użyć Mask Pro a czasami wystarczy lekkie podciągnięcie krzywych czy poziomów.
Poniżej przedstawię metodę szparowania niezbyt trudnych obiektów z w miarę jednolitego tła. Metoda jest bardzo szybka i skuteczna. Metoda idealnie nadaje się do szparowania obiektów ze zdjęć studyjnych w przypadku, gdy po obróbce RAW'a nie otrzymaliśmy idealnie białego tła.
Pokaz slajdów na Twojej stronie www!
Świetny efekt łatwo i szybko!
Prowadzisz prywatną stronę internetową o tematyce fotografii, na której prezentujesz próbki swoich prac? Może chciałbyś wzbogacić ją o estetyczą, trochę bajerancką przeglądarkę zdjęć?
Nie musisz być ekspertem w tworzeniu stron internetowych, wystarczy podstawowa wiedza HTML! W dalszej części pokażę krok po kroku, jak w prosty sposób stworzyć na swojej stronie pokaz slajdów podobny do poniższego przykładu.
Akcje w Photoshop
Czym są Akcje?
Akcje w Photoshop'a to mini programy, które zostały stworzone po to, aby ułatwić użytkownikowi pracę z grafiką poprzez automatyzacje zadań. Akcja to po prostu zestaw nagranych kolejnych kroków, które są zapisane i poprzez jedno kliknięcie można je zastosować na jednym lub wielu zdjęciach. Wiele gotowych podstawowych akcji dostepnych jest domyślnie w Photoshopie a bardziej skomplikowane można znaleźć w wielu miejscach w internecie np.: tu lub tu. Poniżej przedstawię jak łatwo można stworzyć prostą a zarazem bardzo przydatną akcję w Photoshopie.
Co można automatyzować Akcjami?
Generalenie wszystko co będzie wykonywane wielokrotnie. Może to być tworzenie miniaturek zdjęć, może to być dodawanie znaku wodnego, zastosowanie gamy wybranych filtrów lub jakiekolwiek transformacje zdjęć lub napisów.
Załóżmy, że posiadamy galerię internetową, na której prezentujemy miniaturki swoich zdjęć. Gdy chcemy dodać kolejne 10 zdjęć, będziemy musieli wykonać 10 razy szereg operacji w Photoshopie takich jak zmiejszanie, przycinanie, dodawanie ramki etc... Poniżej zaprezentuję jak wykorzystując akcje można w znaczny sposób uprościć ten proces.
Zasady kompozycji w fotografii
Czym jest kompozycja?
Kompozycję możemy zdefiniować jako połączenie różnych suwerennych części lub elementów, które zebrane razem tworzą jednolitą całość. W fotografii kompozycja jest niezwykle ważna, gdyż to ona bezpośrednio przekłada się na końcowy efekt i odbiór zdjęcia przez widza.
Poniżej przedstawię podstawowe zasady kompozycji w fotografii. Warto o nich pamiętać i starać się nimi kierować w trakcie fotografowania, dzięki temu można w naturalny sposób podnieść poziom swoich zdjęć.
Złoty podział
Pierwsza i chyba najsławniejsza zasada kompozycji. Fotografowany obraz możemy podzielić liniami na 3 równe części w pionie i poziomie. Powstaną tak 4 punkty w których dzielące obraz linie przecinają się - są to tzw. mocne punkty obrazu. W punktach tych powinno się umieścić najważniejsze elementy zdjęcia. Dzięki temu będziemy mogli maksymalnie wyeksponować główny motyw naszego zdjęcia. Dzieje się tak, gdyż w pierwszej chwili oglądania zdjęcia to własnie na te 4 punkty mimowolnie kierowany jest ludzki wzrok. Powinien zostać przykuty czymś ciekawym i wyjątkowym. O to właśnie chodzi!
Dodatkowo linie poziome można wykorzystać do podkreślenia niektórych elementów zdjęcia takich jak linia horyzontu lub brzeg jeziora.
Jak z sukcesem pokierować karierą?
Jak osiągnąć sukces wg. Kirsty Pargeter.
Kirsty Pargeter obecnie pracuje na pełny etat jako ilustrator freelancer. Zrezygnowała z pracy na etat żeby podążyć za swoimi marzeniami i kontynować twórczą karierę. Kirsty była jednym z pierwszych ilustratorów, którzy rozpoczęli na poważnie swoją przygodę z microstockami, co pozwoliło jej łatwo promować i sprzedawać jej pracę globalnej publiczności.
To był mądry wybór - jej freelancerska kariera to niesamowita opowieść o sukcesie. Niekwestionowany talent połączony z mnóstwem ciężkiej pracy wyniósł ją na szczyt w rekordowym czasie. Wszystko to bez roznoszenia swojego portfolio pukając do drzwi i ciągłych telefonów do potencjalnych klientów - dwóch czynności, które często zabierają czas, kiedy zaczyna się życie freelancera.
Jak promować zdjęcia w iStockPhoto?
Lepsza promocja = większa sprzedaż.
Aby zwiększyć sprzedaż swoich zdjęć, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób można by wypromować zdjęcia ze swojego portfolio i tym samym dotrzeć do szerszej grupy kupujących. iStockPhoto udostępnia szereg przydatnych mini narzędzi, dzięki którym można zwrócić uwagę na swoje portfolio.
Nie gwarantuję, że niżej opisane metody promocji dadzą od razu widoczne rezultaty. Jednak wydaje mi się, że warto spróbować, w końcu chodzi tu o nasze wynagrodzenie.
Opis do zdjęcia - Photographer's Description
Oprócz standardowego opisu zdjęcia pobieranego z IPTC możemy wstawić miniaturki wraz z linkami do innych zdjęć ze swojego portfolio, które pochodzą z tej samej sesji i są powiązanie tematycznie z aktualnie oglądanym. Dzięki temu potencjalny kupiec po wyszukaniu jednego zdjęcia ma dostęp do pozostałych podobnych zdjęć.
Wyszukiwarki w bankach zdjęć
Dobra pozycja w wyszukiwarce kluczem do sukcesu?
Każdy fotograf stockowy powinien zdawać sobie sprawę, jak ważnym elementem w banku zdjęć jest wyszukiwarka, gdyż to właśnie algorytm wyszukiwarki decyduje o tym, na którym miejscu w wynikach pojawią się nasze zdjęcia. To, na jakiej pozycji pojawi się nasze zdjęcie, ma już bezpośrednie przełożenie na liczbę potencjalnych kupców, gdyż żeby komuś mogło spodobać się nasze zdjęcie, to przecież musi je najpierw zobaczyć!
Tylko pewien procent potencjalnych kupców zdecyduje się na nabycie naszago zdjęcia, więc chcąc zmaksymalizować zarobki powinniśmy zmaksymalizować liczbę potencjalnych kupców. Tak więc liczba ściągnięć zdjęcia nie zależy jedynie od tego, jak atrakcyjne jest ono dla kupującego, ale w dużej mierze od pozycji na której znajdzie się w wynikach wyszukiwania pod słowami kluczowymi jakie wpisuje potencjalny nabywca.
Jak działają wyszukiwarki?
Każdy serwis microstockowy posiada własny unikalny algorytm wyszukiwarki zdjęć, który z pewnością dostosowany jest do wymagań i wytycznych biznesowych każdego z serwisów. Mechanizmy wyszukiwarek są tajne, tak więc jedynie poprzez własne doświadczenia i testy możemy się domyślać, jakie czynniki wpływają pozytywnie a jakie negatywnie na dobrą pozycję zdjęcia. Dodatkowo, zdjęcia zwykle mogą być sortowane i filtrowane względem wielu kryteriów takich jak liczba ściągnięć, wyświetleń, daty dodania.
Jak wypłacać pieniądze z microstocka?
Paypal, Moneybookers czy czeki?
Gdy już sprzedamy trochę zdjęć i nazbiera nam się pokaźna sumka pieniędzy, przydało by się je wypłacić na swoje konto bankowe. Różne banki zdjęć maja różne limity zarobków, które trzeba osiągnąć, aby móc wypłacić. Z reguły jest to $50 - $100.
Możliwości wypłaty, w zależności od microstocka, najczęściej jest kilka:
- PayPal
- MoneyBookers
- iKobo
- Czeki
Co wybrać?
Czeki odradzam, gdyż wysyłane są pocztą, co powoduje, że dochodzą po bardzo długim czasie - zwykle kilku tygodniach.
Dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z któregoś z internetowych systemów płatności. System iKobo jest dosyć słabo rozpowszechniony w Polsce jak i na świecie, sam nie miałem przyjemności z niego korzystać. Jako że spośród najpopularniejszych stocków jedynie Stockxpert go obsługuje, wydaje mi się, że nie warto w nim zakładać konta, gdyż i tak będziemy musieli założyć kolejne konto aby obsłużyć pozostałe banki zdjęć. Pozostają zatem najpopularniejsze: PayPal i MoneyBookers.
Jakie zdjęcia sprzedawać na stockach?
Fotografia stockowa
Każdy fotograf, który chce zacząć sprzedawać swoje zdjęcia na stockach, musi wiedzieć, że fotografia stockowa różni się trochę od fotografii tradycyjnej. Fotografia dla stocków to dosyć specyficzny dział fotografii, ważna jest tu technika, kompozycja, odpowiedni kadr, ale przede wszystkim zdjęcie stockowe powinno mieć duże możliwości w zastosowaniu przez potencjalnych odbiorców (czyli grafików).
Liczy się bardzo to, czy obiekt przedstawiony na zdjęciu może być w łatwy sposób "wycięty" z niego i użyty w innej pracy. Dlatego dużym wzięciem cieszą się zdjęcia przedmiotów wyizolowanych na białym tle. Często zdarza się, że fotografie, które są na bakier z wieloma kanonami kompozycji, w bankach zdjęć sprzedają się bardzo dobrze, a inne, które mogłyby z powodzeniem brać udział w konkursach fotograficznych, już nie tak bardzo.
Czyszczenie matówki i matrycy
Korzystając z lustrzanki z wymienną optyką jesteśmy narażeni na zabrudzenia i pyłki przedostające się do korpusu aparatu. Pół biedy jeżeli zabrudzenia znajdują się na matówce, wtedy będą nam przeszkadzać jedynie przy kadrowaniu zdjęć, gorzej gdy kurz i pył osiądą na matrycy, wtedy plamy będą widoczne na wszystkich kolejnych zdjęciach. Na szczęście wszelkie zabrudzenia można wyczyścić - samemu lub oddając aparat do serwisu.
Czyszczenie matówki - jak i czym?
Zanim zabierzesz się za czyszczenie matówki, musisz zdać sobie sprawę, że wszelkie zabrudzenia,
które znajdują się aktualnie na matówce i Cię irytują, w trakcie czyszczenia mogą znaleźć się na matrycy.
Jeżeli brudy nie są duże i nie utrudniają fotografowania, radzę je zignorować i się nie przejmować nimi
przy fotografowaniu.
IPTC - standard opisu zdjęć
Co to jest IPTC?
IPTC (International Press Telecommunications Council) jest standardem zapisu informacji w plikach graficznych.
W momencie gdy robimy zdjęcie aparatem cyfrowym, w pliku zapisywanym na karcie pamięci oprócz informacji dotyczących samego zdjęcia praktycznie każdy aparat zapisuje pewne informacje w IPTC. Informacje te są różne w zależności od marki i rodzaju aparatu, zazwyczaj dotyczą warunków i ustawień w jakich zostało zrobione zdjęcie.
W IPTC znajdziemy m.in.:
- datę i czas zrobienia zdjęcia
- czas naświetlania, przysłonę, ogniskową, ISO, program paratu
- nazwę producenta i modelu aparatu