Wyszukiwarki w bankach zdjęć

Kategorie: ABC stockówArtykułyBanki zdjęćPoradyShutterStock

Dobra pozycja w wyszukiwarce kluczem do sukcesu?

ShutterStock search glass Każdy fotograf stockowy powinien zdawać sobie sprawę, jak ważnym elementem w banku zdjęć jest wyszukiwarka, gdyż to właśnie algorytm wyszukiwarki decyduje o tym, na którym miejscu w wynikach pojawią się nasze zdjęcia. To, na jakiej pozycji pojawi się nasze zdjęcie, ma już bezpośrednie przełożenie na liczbę potencjalnych kupców, gdyż żeby komuś mogło spodobać się nasze zdjęcie, to przecież musi je najpierw zobaczyć!

Tylko pewien procent potencjalnych kupców zdecyduje się na nabycie naszago zdjęcia, więc chcąc zmaksymalizować zarobki powinniśmy zmaksymalizować liczbę potencjalnych kupców. Tak więc liczba ściągnięć zdjęcia nie zależy jedynie od tego, jak atrakcyjne jest ono dla kupującego, ale w dużej mierze od pozycji na której znajdzie się w wynikach wyszukiwania pod słowami kluczowymi jakie wpisuje potencjalny nabywca.

Jak działają wyszukiwarki?

Każdy serwis microstockowy posiada własny unikalny algorytm wyszukiwarki zdjęć, który z pewnością dostosowany jest do wymagań i wytycznych biznesowych każdego z serwisów. Mechanizmy wyszukiwarek są tajne, tak więc jedynie poprzez własne doświadczenia i testy możemy się domyślać, jakie czynniki wpływają pozytywnie a jakie negatywnie na dobrą pozycję zdjęcia. Dodatkowo, zdjęcia zwykle mogą być sortowane i filtrowane względem wielu kryteriów takich jak liczba ściągnięć, wyświetleń, daty dodania.

Czynniki wpływające na pozycję zdjęcia (kolejność przypadkowa):

  • dopasowanie słów kluczowych zdjęcia do szukanej frazy
  • dopasowanie tytułu zdjęcia do szukanej frazy
  • dopasowanie opisu zdjęcia do szukanej frazy
  • dopasowanie kategorii zdjęcia do szukanej frazy
  • ogólna liczba wyświetleń zdjęcia
  • ogólna liczba ściągnięć zdjęcia
  • data uploadu zdjęcia
  • staż zdjęcia do liczby wyświetleń
  • staż zdjęcia do liczby ściągnięć
  • liczba pojawienia się w wynikach wyszukiwania do liczby ściągnięć
  • regularność uploadu
  • procent zaakceptowanych zdjęć fotografa
  • ekskluzywność w microstocku

Czynniki te mają różną wagę w zależności od banku zdjęć. Na przykład ShutterStock dużą wagę przykłada do daty upload'u zdjęcia, przez co zdjęcia dopiero co wgrane do serwisu, dostają z tego kryteria duży bonus. Jeżeli przez ten czas zdjęcie będzie się bardzo dobrze sprzedawać, to będzie utrzymywać się na wysokich pozycjach dzięki wysokiemu współczynnikowi kryterium 'staż zdjęcia do liczby ściągnięć', w przeciwnym razie leci mocno w dół. Strategia ta ma na celu przyciąganie coraz to wiekszej liczby dobrych jakościowo zdjęć. ShutterStock także bardzo promuje regularność uploadów zdjęć. Nasze zdjęcia będą się lepiej sprzedawały, gdy będziemy wgrywać je po xx sztuk w mniej więcej równych odstępach czasu (może to być kilka dni, może i 1,5 tygodnia ), niż gdy wgramy je wszystkie naraz. Można to tłumaczyć tym, że SS chce zachęcić fotografów do regularnej pracy i uploadów zdjęć.

Dopasowanie tytułu, opisu, słów kluczowych i kategorii do przedmiotu zdjęcia.

Tytuł i opis zdjęcia jest bardzo istotny, gdyż wyrazy w nim zawarte brane są pod uwagę w wyszukiwaniu (często z większą wagą niż słowa kluczowe), a tytuł dodatkowo prezentowany jest szukającemu na liście wyników. Należy pamiętać, aby tytuł i opis zawierały najważniejsze słowa kluczowe, gdyż w pewnym sensie jest to 'esencja' każdego zdjęcia i te kilka wyrazów powinno w prosty i jednoznaczny sposób opisywać dane zdjęcie.

Równie ważne są słowa kluczowe, które powinny dokładnie opisywać przedmiot i idee zdjęcia. Trzeba pamiętać, że tutaj nie liczy się ilość, ale jakość i dopasowanie słów kluczowych do przedmiotu fotografii. Pewnie wydaje się to dziwne, ale faktem jest, że zdjęcie opisane mniejszą liczbą lepiej dopasowanych słów kluczowych pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania od zdjęcia zaspamowanego dziesiątkami niepotrzebnych i mających słaby związek ze zdjęciem słowami kluczowymi.

O jakość przypisanych słów kluczowych po części dbają reviewerzy każdego z microstocków. Jeżeli uznają, że zbyt luźno związane są z wgranym zdjęciem, to zwykle zostaje usunięte z powodu keyword spamming. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że aby zdjęcie zostało z tego powodu odrzucone, naprawdę trzeba się mocno postarać i jest to sytuacja naprawdę skrajna. Nie wróży nic dobrego i radzę dobrze przemyśleć zasady doboru słów kluczowych.

Czy wyszukiwarkę można oszukac?

Z pewnością wielu tego próbowało, jednak wątpię, aby takie praktyki wyszły komukolwiek na dobre. Microstocki istnieją na rynku nie od wczoraj i przez ten czas dorobiły się wielu różnych mechanizmów weryfikujących prawdziwość zbieranych do systemu danych. Nie warto bawić się w próby sztucznego nabijania sobie, czy w gronie znajomych, liczby odsłon zdjęć, komentarzy czy dobrych ocen. Takie praktyki można wykryć w łatwy sposób i w najlepszym wypadku skończą się ostrzeżeniem, a w najgorszym banem w serwisie.

Wspominałem już o negatywnym wpływie nadmiernej liczby słów kluczowych przypisanych do zdjęcia. Zadajesz sobie pytanie, w jaki sposób może to zaszkodzić? To bardzo proste: skoro zdjęcie będzie opisane 50 słowami kluczowymi, to będzie sie wyświetlać w wynikach bardzo często, jednak przez to, że słowa te są bardzo luźno związane z samym zdjęciem, będzie bardzo nikła liczba sprzedaży zdjęcia. Zatem czynnik 'liczba pojawienia się w wynikach wyszukiwania do liczby ściągnięć' leci na łeb. Co to oznacza? Oznacza to, że nasze zdjęcie jest słabe! Bo przecież jakby było dobre, to by miało dużo ściągnięć. Tylko że w tym przypadku słaby procent sprzedaży nie wynika ze słabej jakości zdjęc, tylko z tego że potencjalni nabywcy szukali czegoś innego. I chociaż w rzeczywistości fotografia może być bardzo dobra, to w oczach wyszukiwarki jest słabiutka.

Zatem jaka jest recepta na sukces?

Filozofii większej nie ma, recepta na sukces jest prosta: dobre tematy + dobre fotografie + dopasowany opis zdjęcia = dobry poziom sprzedaży.

Zobacz także:


Komentarze

plrang

Na razie nie stwierdzam bezposredniej zaleznosci miedzy iloscia slow kluczowych a widzialnoscia/sprzedawalnoscia. A to dlatego, ze ilosc nie rowna sie jakosc i mozna wiec dac mase keywords adekwatnych i bedzie ok, mozna dac 10 zlych i bedzie zle, mozna dac mase zlych i tez bedzie zle.
Zostalo dodanie 10 dobrych kontra 50 dobrych - wlasnie tutaj nie stwierdzam na razie nic poza zmniejszeniem widzialnosci ogolnej.
Poza tym nie przecenialbym tych yszukiwarek. Wezmy na ten przyklad zalosny engine Fotolia;)


17 Lutego 2009 14:08:04


Skomentuj

Pole komentarz jest wymagane.